قوانین تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه، یکی از بهترین روش‌های مهاجرت

اگر شما هم  قصد دارید این کشور را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب کنید، برای آشنایی بیشتر با قوانین تحصیل در ترکیه با ما همراه باشید. در سال‌های اخیر عده زیادی از افراد، متقاضی مهاجرت به خصوص مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر بوده‌اند. یکی از کشورهایی که در این میان مورد توجه بسیاری از دانشجویان و مهاجران قرار گرفته، کشور ترکیه است.

شرایط تحصیل در ترکیه به گونه‌ای است که افراد زیادی می‌توانند به راحتی برای مهاجرت به آنجا اقدام کرده و در بهترین شرایط ادامه تحصیل بدهند. شما می‌توانید برای اکثر رشته‌ها در این کشور بورسیه تحصیلی دریافت کنید و در دانشگاه‌های معتبر آن درس بخوانید. اغلب دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های معتبر جهان، مانند هاروارد، ارتباط علمی دارند و از سیستم آموزشی استاندارد ترمی–واحدی استفاده می‌کنند.

تحصیل در مدارس

در کشور ترکیه تحصیل کودکان از 6 سالگی و در مدارس دولتی یا خصوصی آغاز می‌شود. تحصیل در مدارس دولتی رایگان و طبیعتا در مدارس خصوصی نیازمند پرداخت شهریه است. براساس قوانین تحصیل در ترکیه میزان شهریه این مدارس بسته به مقطع تحصیلی دانش آموزان متفاوت خواهد بود.

زبان رسمی مدارس ترکیه اغلب ترکی استانبولی است و تدریس زبان دوم، یعنی انگلیسی، از سال چهارم دبستان شروع می‌شود. البته برخی مدارس خصوصی، آموزش زبان انگلیسی را همزمان با زبان رسمی آغاز می‌کنند.  لازم به ذکر است که تحصیل در مقطع ابتدایی 4 سال، و در راهنمایی و دبیرستان نیز هرکدام 4 سال به طول می‌انجامد.

خرید ملک در آنکارا

دبیرستان‌های کشور ترکیه نیز به دو صورت دولتی و آناتولی مشغول به کار هستند. سیستم آموزش در مدارس دولتی و آناتولی  کاملا استاندارد است، با این تفاوت که در دبیرستان‌های آناتولی، آموزش به زبان خارجی صورت می‌گیرد.

طبق قوانین تحصیل در ترکیه، پس از پایان دوره دبیرستان دانش آموزان در امتحانات جامعی شرکت می‌کنند که کسب نمره قبولی در آن‌ها، ورود دانش آموزان را به دانشگاه امکان پذیر می‌کند. نمره‌ای که دانش آموزان در این آزمون‌ها بدست می‌آورند بر رشته تحصیلی آن‌ها تاثیر گذار است. برای مثال، برای قبولی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، لازم است دانش آموزان در درس علوم نمره بالاتری را کسب کرده باشند.

خرید خانه در آنکارا

البته علاوه بر اخذ مدرک دیپلم، افراد متقاضی برای ادامه تحصیل باید در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظرشان نیز قبول شوند. شرکت در این آزمون‌ها محدودیت سنی خاصی ندارد و همه افراد با ارائه مدرک دیپلم معتبر می‌توانند برای ورود به دانشگاه با یکدیگر رقابت کنند.

قوانین تحصیل در ترکیه : مقطع لیسانس

برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه‌های ترکیه، ارائه مدرک دیپلم معتبر و شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها الزامی است. براساس قوانین تحصیل در ترکیه دانشگاه‌هایی که تدریس در آن‌ها به زبان ترکی صورت می‌گیرد آزمون یوس (YOS) و دانشگاه‌های انگلیسی زبان آزمون SAT را برگزار می‌کنند. دوره تحصیل لیسانس در کشور ترکیه نیز اغلب 4 ساله است؛ البته این دوره برای رشته‌های پزشکی عموما به 6 سال هم می‌رسد.

خرید آپارتمان در آنکارا

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ترکی زبان این کشور نسبت به دانشگاه‌هایی که به زبان خارجی تدریس می‌کنند کمتر است. لازم به ذکر است که تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی طبیعتا هزینه بیشتری در پی خواهد داشت.

شرایط تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری

برای ورود به مقطع فوق لیسانس نیز دانشجویان لازم است در آزمون‌ ورودی دانشگاه‌ مورد نظرشان شرکت کرده و نمره قبولی را بدست بیاورند. لازم به ذکر است که دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور ترکیه، برای برخی رشته‌ها به مدرک بین‌المللی GRE نیاز دارند.

طبق قوانین تحصیل در ترکیه ، دانشگاه‌ها آزمون ورودی به مقطع فوق لیسانس را دوبار در سال برگزار می‌کنند و دانشجویان می‌توانند براساس ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه، در رشته مورد علاقه خود ثبت نام کنند. مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه حدودا 2 سال است که یک سال از آن صرف پژوهش و تحقیق روی پایان نامه خواهد شد.

قیمت خانه در آنکارا

شرایط پذیرش دانشجو دکتری در دانشگاه‌های ترکیه نیز مانند دیگر کشورها کمی پیچیده‌تر است. براساس آنچه در قوانین تحصیل در ترکیه وضع شده، در این مقطع از دانشجویان انتظار می‌رود سطح علمی بالاتری داشته باشند؛ به همین خاطر دانشگاه‌ها افرادی را پذیرش می‌کنند که مقالات ISI داشته و سطح زبان انگلیسی آن‌ها معادل نمره 6.5 آزمون آیلتس باشد. همچنین براساس قوانین تحصیل در ترکیه، دانشجویان برای پذیرش از سوی دانشگاه مدنظرشان، به یک تاییدنامه از سوی استاد راهنما نیز احتیاج دارند. علاوه بر این، قبولی در مصاحبه اختصاصی با دانشگاه مورد نظر نیز برای پذیرش دانشجو الزامی است.

تحصیل در مقطع دکتری در این کشور 4 یا 5 سال طول می‌کشد که فقط 2 سال از این دوره صرف مباحث تئوری و حضور در کلاس خواهد شد. لازم به ذکر است که دانشجویان در این مقطع تحصیلی می‌توانند در فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه مشارکت کرده و حقوق دریافت کنند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه

براساس قوانین تحصیل در ترکیه ، دانشگاه‌های این کشور هرساله به دانشجویان بین‌المللی خود برای تحصیلات عالیه بورسیه تحصیلی اعطا می‌کنند. این بورسیه غیرقابل بازگشت است و به دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد. با دریافت این بورسیه، دانشجویان علاوه بر معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه، از بیمه درمانی و خوابگاه مناسب نیز برخوردار خواهند شد.

قوانین تحصیل در ترکیه دریافت بورسیه تحصیلی را صرفا برای دانشجویانی مقدور کرده است که از رزومه علمی قابل اعتنایی برخوردار باشند. براساس این قوانین، دانشجویان بین المللی باید پروپوزال‌های قوی، نمرات و معدل بالا، مدرک تحصیلی معتبر، نمره آیلتس بالا، مقالهISI  چاپ شده یا ژورنالی و نامه تاییدیه استاد راهنما را داشته باشند تا بتوانند بورسیه تحصیلی را دریافت کنند.

قیمت آپارتمان در آنکارا

براساس شرایط علمی دانشجو است که دانشگاه مقصد تصمیم می‌گیرد بورسیه تحصیلی را به او اختصاص بدهد یا خیر. لازم به ذکر است که برخی از بورسیه‌ها تمام هزینه‌های تحصیلی و برخی دیگر صرفا بخشی از هزینه‌های تحصیل در دانشگاه را پشتیبانی می‌کنند.

قوانین تحصیل در ترکیه شرایط سنی ویژه‌ای را نیز برای دریافت بورسیه در نظر گرفته است؛ به این صورت که برای دریافت بورسیه‌ در مقطع کارشناسی، متقاضی باید کمتر از 21 سال سن داشته باشد. به همین ترتیب دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز برای افراد زیر 30 و 35 سال امکان پذیر خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی قوانین تحصیل در ترکیه پرداختیم و شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور را بیان کردیم. توصیه می‌کنیم اگر متقاضی ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های این کشور هستید، حتما پیش از هر اقدامی دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت را جست و جو کرده و از آن‌ها پذیرش بگیرید.

 

مناطق استانبول

درباره کوبه

کوبه یک بانک اطلاعات املاک است که اطلاعات جامعی از املاک فروشی در ترکیه و قبرس شمالی را در اختیار متقاضیان خرید ملک قرار می‌دهد.

© 2021 کلیه حقوق برای گروه کوبه محفوظ میباشد. طراحی سایت یاس کیش