قانون خرید ملک در ترکیه

قانون خرید ملک در ترکیه

قانون خرید ملک در ترکیه، موضوع بحث ما است. سال‌ها است که کشور ترکیه به‌عنوان یکی از چند مقصد مهم و اصلی گردشگری در سرتاسر جهان تبدیل شده است. گردشگران و سرمایه‌داران بسیار زیادی را از اقصی‌نقاط جهان به خود جذب می‌کند. امروزه این کشور مقصد نخست و محبوب گردشگران ایرانی هم می باشد. علاوه‌برآن، از مهم‌ترین مقاصد ایرانیان جهت سرمایه‌گذاری در بخش ملک به‌حساب می‌آید. دلایل زیادی برای این اقبال عمومی ایرانیان به سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه وجود دارد. دلایلی مانند همسایگی، مسافت کم، تشابه فرهنگی زیاد بین ایران و ترکیه را می‌توان از جمله این دلایل به‌حساب آورد.

بنا بر آمار اعلام شده در سال ۲۰۲۱ میلادی، ایرانیان از سرمایه‌گذاران اصلی و پرشمار جهت خرید خانه در بازار مهم ملک در کشور ترکیه بوده‌اند. قوانین خرید ملک در ترکیه با بسیاری از کشورها تفاوت‌هایی دارد. اگر قصد دارید در این کشور و در بخش املاک ترکیه اقدام به سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا در مورد قانون خرید ملک در ترکیه اطلاعاتی کسب کنید.

قوانین خرید خانه در ترکیه برای اتباع خارجی

همان‌طور که گفتیم یکی از اهداف مهم بسیاری از سرمایه‌گذاران جهت خرید ملک در کشور ترکیه، دریافت اقامت این کشور است. تا چند سال گذشته هم قوانین خاصی برای ایجاد محدودیت در خرید املاک برای اتباع خارجی وجود داشت. با تغییر کردن قانون اراضی در راستای اصلاح سیاست‌های توسعه در این کشور بعضی از این محدودیت‌های اعمال برطرف شد. بر اساس قانون سی و پنج املاک و اراضی کشور ترکیه، مصوبه سال ۲۰۱۳ میلادی، هر تبعه خارجی می‌تواند بر اساس شروطی، هرگونه ملک از جمله ملک تجاری، ملک مسکونی، زمین و امثال آن‌ها را خریداری کند.

برخی از شروط قانون خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

  • ملک موردنظر شخص نباید در مناطق نظامی و امنیتی کشور ترکیه قرار گیرد.
  • ملک موردنظر نباید بیشتر از ۳۰ هکتار مساحت داشته باشد.
  • هر تبعه خارجی مجاز است ملکی که خریداری می‌کند تا ده درصد از اراضی هر منطقه باشد نه بیشتر از آن.
  • با رعایت این شروط قانون خرید منزل در ترکیه هر فرد خارجی می‌توانند درست مانند مردم و شهروندان کشور ترکیه ملک موردنظر خود را خریداری کند. همچنین از حقوق برابر با مردم این کشور برخوردار باشد. در حقیقت می‌توان گفت محدودیت چندان خاصی جهت خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی وجود ندارد. این شروط یک سری قانون اولیه جهت رعایت حقوق شهروندی است.

محدودیت‌هایی که در قانون خرید املاک در ترکیه وجود دارد چیست؟

البته که همه چیز به همین آسانی نیست و هر کشور قوانین مخصوص به خود را در امور مختلف دارد. کشور ترکیه و بخش دادوستد املاک این کشور نیز از این قاعده مستثنا نیست. بر اساس قانون خرید ملک در ترکیه، اتباع کشورهای دیگر به‌غیراز چند کشور محدود می‌توانند اقدام به خانه خریدن در ترکیه کنند. کشور ما، ایران، جز کشورهای مجاز به خرید ملک محسوب می‌شود و مهاجران ایرانی می‌توانند در این کشور بر اساس قوانین حاکمه اقدام به خرید ملک کنند.

محدودیت‌های موجود در قانون خرید خانه در ترکیه

  • یکی از نکاتی که باید در حین خرید ملک موردتوجه خریدار قرار گیرد این است که ملک باید باهدف اقامت و شهروندی خریداری شود و مالک پیشین ملک نیز خارجی نباشد.
  • بر اساس قوانین حاکم بر کشور ترکیه، اتباع خارجی مجاز به خرید املاک در مناطق روستایی یا در اطراف روستاهای کشور ترکیه نخواهند بود.
  • افرادی که اقدام به خرید زمینی می‌کنند که تا به الان در آن ملک غیرمنقولی ساخته نشده است، باید حتماً ظرف حداقل دو سال پس از خرید آن زمین، برنامه توسعه املاک و مستغلات خود را به مراجع ذی‌صلاح ارائه دهند.

در قانون خرید ملک در ترکیه چه شرایطی وجود دارد که خرید ملک توسط اتباع خارجی ابطال می‌شود؟

همان‌طور که در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم قانون خرید خونه در ترکیه با قوانین کشور ما، ایران، متفاوت است. در واقع در کشور ترکیه قوانین ملک و املاک پشتوانه اجرایی بسیار قدرتمند‌تری دارد. حتی در برخی از موارد و شرایط ممکن است خرید و دادوستد ملک و سند آن باطل شود.

این شرایط عبارت‌اند از:

  • هرگاه قرارداد خرید ملک در هر یک از مراحل اقدام، باعث نقض یکی از قوانین این کشور بشود، قرارداد خرید ملک و سند در هر مرحله‌ای که باشد، ابطال می‌‌شود.
  • درصورتی‌که در طی بررسی‌هایی که باید در وزارتخانه‌ها نهادهای امنیتی انجام شود، ملک یا قرارداد خرید ملک و سند آن مورد تأیید مراجع مربوطه قرار نگیرد، قرارداد خرید باطل می‌شود.
  • اگر مدت‌زمان قانونی برای آغاز یا پایان پروژه‌هایی که به وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های دولتی معرفی شدند پایان یابد، بلافاصله قرارداد خرید ملک هم باطل می‌شود.
  • عدم اعلام به پایان کار پروژه و پایان کار در زمان مقرر به نهادهای مربوطه و ذی‌صلاح نیز در قانون خرید ملک در ترکیه باعث ابطال قرارداد می‌شود.

مدارک موردنیاز جهت طی‌کردن روند قانونی در ترکیه چیست

مدارک اتباع خارجی جهت خریداری ملک در ترکیه در ابتدا برای انعقاد قرارداد شامل کارت ملی، پاسپورت، شناسنامه و ترجمه رسمی و مهر خورده پاسپورت به زبان ترکی استانبولی است. اگر قرار است وکیل هم حضور پیدا کند، ارائه وکالت‌نامه رسمی و تأییدشده از مراجع قضایی کشور ترکیه یا کنسولگری ترکیه در ایران هم ضروری خواهد بود.

مدارک لازم برای تغییر سند و انتقال ملک در قانون خرید ملک در ترکیه

برای انتقال و تغییر سند مدارکی مانند یک قطعه عکس فروشنده، دو قطعه عکس خریدار، سند ملک یا نامه تأیید سازمان ثبت‌اسناد همراه با جزئیات کامل آن، بیمه‌نامه اجباری و ضروری زلزله، ارائه کد مالیاتی، برگه پایان کار و تصفیه‌حساب عوارض شهرداری، حساب معتبر بانکی در یکی از بانک‌های کشور ترکیه و مدارک محل سکونت خریدار در کشور مبدأ مانند قبض‌ها تلفن، آب و سایر قبوض خدماتی نیاز است که ارائه شود.

قیمت خانه در ترکیه

همان‌طور که پیدا است باتوجه‌به قانون خرید ملک در ترکیه می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در بازار املاک ترکیه یک سرمایه‌گذاری بسیار حساس به شمار می‌آید. از طرفی پیچیدگی‌ها این سرمایه‌گذاری کاملاً واضح و از طرفی دیگر سودآوری این صنعت هم وسوسه‌کننده است. کسب آگاهی با مطالعه دقیق و درست آیین‌نامه‌های قانون خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات لازم را به شما بدهیم.

مناطق استانبول

درباره کوبه

کوبه یک بانک اطلاعات املاک است که اطلاعات جامعی از املاک فروشی در ترکیه و قبرس شمالی را در اختیار متقاضیان خرید ملک قرار می‌دهد.

© 2021 کلیه حقوق برای گروه کوبه محفوظ میباشد. طراحی سایت یاس کیش