بازار بزرگ

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگترین و قدیمی ‌ترین بازارهای سرپوشیده ‌ی دنیاست که با نام ‌های کاپالی چارشی، بویوک چارشی و گرند بازار استانبول  نیز شناخته می شود و از نظر موقعیت مکانی در منطقه اروپایی فاتح، محله بایزید استانبول قرار دارد.

با وجود افزایش روز به روز بازارهای مدرن و لوکس در ترکیه هنوز هم این بازار یکی از پر بازدیدترین جاذبه های گردشگری شهر استانبول به شمار می رود. این بازار در سال ۱۹۸۵ در لیست میراث جهانی به ثبت رسید.

در سال های ۱۴۵۶-۱۴۵۵ سلطان محمد دوم، بعد از فتح قستنطنیه (استانبول) به دست امپراطوری عثمانی، دستور ساخت دو ساختمان برای تامین هزینه های مسجد ایا صوفیه را داد که در آغاز یک سازه چوبی بود، اکنون به طور کامل از سنگ و آجر ساخته شده است. 

گرند بازار استانبول از دو بخش اصلی تشکیل شده، بازار اصلی و بازار صندل که این دو بخش از همه جدا بودند و به مرور زمان به هم متصل شدند. اولین و قدیمی ترین ساختمان «Cevahir یا Bedç Bedesten» است.

دومین ساختمان «Sandal Bedesten» است. «Bedesten»، یک بخش طاقدار و ضد آتش در بازار بزرگ است که نام خود را از bez (پارچه) گرفته و به معنای بازار فروشنده پارچه است. هر دو ساختمان نمونه های معماری کلاسیک عثمانی هستند. «Cevahir Bedesten»  که در ابتدا برای تجارت پارچه ساخته بودند با چهار دروازه از بازار بزرگ جدا شده بود، بعداً به بازار طلا و سنگ های قیمتی تبدیل شد.

این مرکز در مرکز بازار بزرگ واقع شده و یک بانک را نیز در خود جای داده است. نام «Sandal Bedesten»، برگرفته از نوعی پارچه بافته شده از الیاف ابریشم و پنبه است که توسط ۲۰ گنبد روکش شده با سرب پوشانده شده بود و بعداً از کاشی های سفالی مارسی استفاده شده و امروزه با کاشی های معمولی پوشانده شده اند.

بعد از ساخته شدن بازار صندل بدستان و برپا شدن مغازه هایی در این دو بازار و اطراف آن ها، بخش فروش منسوجات و پارچه در همان بازار بزرگ استانبول باقی ماند در صورتی که بازار صندل به عنوان جایی برای فروش کالاهای لوکس تبدیل شد.

بازار اصلی مستطیلی شکل و دارای ۴ ورودی (دروازه) و بازار صندل به شکل یک مربع است. که در حال حاضر این بازار سنتی دارای ۴۰۰۰ مغازه و ۳۰۷۰۰ متر مربع مساحت، بوده که در برگیرنده ۶۱ خیابان در استانبول می باشد.

در قرون ۱۹-۱۷ موقعیت استانبول در قلب امپراتوری عثمانی آن را به مرکزی برای تجارت بین سه قاره تبدیل کرد و به عنوان کانونی برای تجارت مدیترانه در آمد و پلی بین اروپا و آسیا از نظر فرهنگی و تجاری به شمار می آمد.

این بازار بزرگ جایی است که فرهنگ محلی با جهانگردی در هم آمیخته شده است و نقطه عطفی بین سنت و مدرینیته شدن به وجود آورده است.

یکی از جذابیت هایی که در این بازار به چشم می خورد لامپ های رنگارنگی است که از سقف های غرفه ها آویزان است و مانند صورت فلکی می درخشند.

این چراغ های حبابی سرامیکی هیجان انگیز در رنگ ها و اندازه های متفاوت موجود است، که هر یک به تنهایی زیبایی خیره کننده ای دارد و در کنار هم تبدیل به گالری نور می شوند.

انواع کیف و کفش، چرم و پوست، ادویه جات، عتیقه جات، قالی و قالیچه، فانوس های رنگی، صنایع دستی، ظروف سرامیکی در بازار استانبول موجود هستند. 

در آخر، امروزه ممکن است بسیاری از بازار بزرگ را به عنوان یک تله گردشگر یاد کنند، اما این یک حقیقت است.

مطمئناً، بدون آمادگی برای بازدید از بازار بزرگ، هر گردشگری ممکن است طعمه ای آسان برای مغازه داران باتجربه باشد. اما برای انجام معاملات عالی برای اقلام معتبر چرم، فرش، طلا، نقره یا سوغاتی باید مانند یک ترک چانه زدن را دانست. 

برای خرید ملک لوکس در استانبول می توانید از سایت املاک ترکیه کوبه استفاده کنید.

 


 

درباره کوبه

کوبه یک بانک اطلاعات املاک است که اطلاعات جامعی از املاک فروشی در ترکیه و قبرس شمالی را در اختیار متقاضیان خرید ملک قرار می‌دهد.

© 2021 کلیه حقوق برای گروه کوبه محفوظ میباشد. طراحی سایت یاس کیش