چرا ترکیه برای ایرانیان این‌همه جاذبه دارد؟

چرا ترکیه برای ایرانیان این‌همه جاذبه دارد؟

کشور ترکیه برای ایرانیان یکی از پرطرف‌دارترین مقصدهای توریستی و مهاجرت است؛ زیرا سفر به این کشور به نسبت سایر کشورها راحت‌تر است و به ویزا نیازی ندارد. بسیاری از مردم ایران برای تحصیل در ترکیه، مهاجرت یا توریستی به کشور ترکیه رفته‌اند. حال سؤال این است که چرا کشور ترکیه برای ایرانیان جاذبه زیادی دارد؟ در ادامه این مقاله به بررسی علت علاقه مردم ایران به کشور ترکیه می‌پردازیم.

موقعیت مکانی و جغرافیای کشور ترکیه

یکی از نکات جذاب کشور ترکیه برای ایرانیان موقعیت جغرافیایی آن است. این کشور بین دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است و به همین علت به آن اوراسیا (اروپا و آسیا) نیز می‌گویند. این ویژگی کشور ترکیه نشان‌دهنده این است که فرهنگ این کشور متشکل از چند فرهنگ مختلف از اروپا و آسیا است. همچنین آب‌وهوای کشور ترکیه مانند ایران دارای چهارفصل است و شرایط آب‌وهوایی آن به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی شبیه است. طبیعت کشور ترکیه بسیار چشم‌نواز است و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کشور این است که از سه سمت با دریا احاطه شده است.

اما توجه داشته باشید که تنها طبیعت کشور ترکیه برای ایرانیان جذاب نیست. معماری بی‌نظیر ساختمان‌ها و بافت شهری آن مخصوصاً شهرهای بزرگی چون استانبول توجه بسیاری از مردم ایران و جهان را جلب کرده است. معمارهای معاصر کشور ترکیه سعی در ساخت ساختمان‌های مدرن و امروزی در شهرهای بزرگ را دارند. اما بااین‌وجود بافت قدیمی و تاریخی روستاهای ترکیه حفظ شده است.

فرهنگ مردم ترکیه

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم کشور ترکیه در بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است. به همین علت فرهنگ کشور ترکیه ترکیبی از فرهنگ این دو قاره است. به‌طورکلی پژوهش‌ها نشان‌دهنده این است که مردم ترکیه از مناطق مختلف و گوناگونی به این کشور مهاجرت کرده‌اند. فرهنگ و تمدن کشور ترکیه با تجمع عده‌ای از مردم در منطقه آناتولی شکل‌گرفته است. به‌طورکلی فرهنگ حاکم بر ترکیه ترکیبی از فرهنگ یونانی، فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایرانی است. ازاین‌جهت آداب‌ورسوم و فرهنگ کشور ترکیه برای ایرانیان جاذبه دارد.

باوجود این می‌توان نتیجه گرفت که کشور ترکیه از لحاظ فرهنگی بسیار به فرهنگ اسلامی کشور ایران نزدیک است. غالباً مردم ترکیه دین اسلام را به‌عنوان دین اصلی خود قبول دارند و تعداد زیادی از آن‌ها سنی هستند این در حالی است که تعداد افراد شیعه در ترکیه بسیار کم است. از طرفی برای خرید ویلا در ترکیه نیز می توانید به راحتی اقدام کنید.

ترکیه برای ایرانیان: اقتصاد کشور ترکیه

از دیگر دلایلی که کشور ترکیه برای ایرانیان جاذبه دارد اقتصاد این کشور است. اقتصاد یکی از پارامترهای بسیار مهم و مؤثر برای مهاجرت محسوب می‌شود. به‌طورکلی افرادی که قصد مهاجرت به کشور دیگری را دارند برای انتخاب مقصد خود به وضعیت اقتصادی کشور توجه می‌کنند تا بتوانند انتخاب مناسب‌تری داشته باشند.

خوشبختانه کشور ترکیه در سال‌های اخیر توانسته است از لحاظ اقتصادی جزو کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته دنیا محسوب شود؛ بنابراین بسیاری از مردم ایران و جهان با خیال راحت به این کشور مهاجرت می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۶۰٪ کارگزاران در کشور ترکیه از وضعیت اقتصادی خود رضایت کاملی دارند. همچنین بیش از ۶۰٪ مهاجران اقتصاد این کشور را متعادل می‌دانند و معتقدند که وضعیت اقتصادی ترکیه از کشور خودشان مناسب‌تر است.

هزینه زندگی در کشور ترکیه برای ایرانیان

از دیگر دلایل اینکه کشور ترکیه برای ایرانیان دارای جاذبه است می‌توان به مناسب بودن هزینه زندگی در این کشور اشاره کرد. بیش از ۵۰٪ افرادی که به ترکیه مهاجرت کرده‌اند معتقدند که در ترکیه هزینه زندگی و میزان درآمد دارای تعادل است. ازاین‌رو این کشور مقصد خوبی برای سرمایه‌گذاری و زندگی است. تحقیقات نشان داده است که هزینه خرید و اجاره مسکن، هزینه پوشاک، هزینه خوراک و برخی موارد دیگر بسیار کمتر از کشور ایران است.

زندگی دانشجویی در ترکیه

وجود دانشگاه‌های معتبر در این کشور از دیگر دلایلی است که باعث می‌شود کشور ترکیه برای ایرانیان یک مقصد تحصیلی مناسب محسوب شود. به‌طورکلی ترکیه در دو دهه اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. این پیشرفت در موارد گوناگونی از جمله سیستم آموزش عالی ترکیه کاملاً مشهود است.

دولت ترکیه امکانات رفاهی و تسهیلات مناسب برای دانشجویان و دانش‌آموزان قرار می دهد از این رو در لیست برترین دانشگا‌ه‌های جهان قرار دارد. در کشور ترکیه ۲۰۷ عدد دانشگاه دولتی و غیردولتی وجود دارد. این دانشگاه‌ها بیش از ۸ میلیون نفر دانشجو را در خود جای داده‎اند.

ترکیه برای ایرانیان: خرید و اجاره مسکن در ترکیه

یکی از رایج‌ترین روش‌های اخذ اقامت کشور ترکیه برای ایرانیان خرید یا اجاره مسکن در این کشور است. خرید و اجاره مسکن در کلان‌شهر استانبول کشور ترکیه به نسبت سایر شهرهای آن متفاوت است‌. طبق اطلاعیه رسمی از دولت ترکیه می‌توانید تنها با خرید یک‌خانه به ارزش ۲۵۰ هزار دلار اقامت این کشور را اخذ کنید.

اجاره یا خرید خانه در ترکیه دارای شرایط خاصی است؛ بنابراین اگر قصد خرید یا اجاره مسکن در این کشور را دارید بهتر است با مشاوران متخصص در این زمینه مشورت کنید. از تفاوت‌های اجاره مسکن در ترکیه این است که پول پیش یا رهن در این کشور معنایی ندارد‌. مهاجران جهت اجاره مسکن تنها باید دوبرابر کرایه ماهانه خود را بپردازند تا روند اجاره کامل شود.

وضعیت زندگی اجتماعی در کشور ترکیه

جاذبه‌های گردشگری و مناطق توریستی کشور ترکیه برای ایرانیان بسیار موردپسند است. در شهرهای بزرگ این کشور اماکن تفریحی و سرگرم‌کننده مانند کافه‌ها و رستوران‌ها در فضای باز با پخش موسیقی زنده پذیرای مردم هستند. همچنین به علت وجود تعداد زیادی سینما، تئاتر و سالن‌های کنسرت در این کشور فضای زیادی برای تفریح و سرگرمی وجود دارد.

علاوه بر نکاتی که ذکر شد این کشور از لحاظ مراکز خرید نیز بسیار موردپسند مردم ایران می باشد. بسیاری از مردم ایران و جهان برای خرید پوشاک و لوازم موردنیاز دیگرشان به مراکز بزرگ خرید در این کشور می‌روند؛ بنابراین یکی از انگیزه‌های سفر یا مهاجرت به این کشور مراکز تفریحی و تجاری آن است.

کلام آخر 

در این مقاله به بررسی علت جاذبه داشتن کشور ترکیه برای ایرانیان پرداختیم. در نتیجه باتوجه‌به شرایط آسان اخذ اقامت و دلایلی که ذکر شد ترکیه در لیست بسیاری از مهاجران ایرانی قرار دارد. شما می‌توانید برای سفرهای توریستی یا مهاجرت به این کشور سفر کنید و تجارب زیبایی از زندگی‌کردن در این کشور به دست آورید.

 

مناطق استانبول

درباره کوبه

کوبه یک بانک اطلاعات املاک است که اطلاعات جامعی از املاک فروشی در ترکیه و قبرس شمالی را در اختیار متقاضیان خرید ملک قرار می‌دهد.

© 2021 کلیه حقوق برای گروه کوبه محفوظ میباشد. طراحی سایت یاس کیش