مقایسه زندگی در ایران و ترکیه

مقایسه زندگی در ایران و ترکیه قیمت ملک در ترکیه

در سال‌های اخیر مهاجرت ایرانیان به کشور ترکیه با افزایش چشمگیر و بی‌سابقه‌ای همراه بوده است. ممکن است با مشاهده این اتفاق، این سؤال به ذهنتان خطور کند که زندگی در ترکیه چگونه است و چه تفاوت‌هایی با ایران دارد‌. در این مطلب سعی کردیم به مقایسه زندگی در ایران و ترکیه بپردازیم و جزئیات مهمی از زندگی در ترکیه را برای شما بیان کنیم.

مقایسه زندگی در ایران و ترکیه از نظر اقتصادی

در اولین بخش از مقایسه زندگی در ایران و ترکیه به شرایط اقتصادی حاکم بر ترکیه اشاره خواهیم کرد. ترکیه یک کشور توریستی و با جذابیت‌های فراوان است که هزینه‌های زندگی در آنجا نسبت به ایران پایین‌تر است. به همین دلیل این کشور برای مهاجرت ایرانیان اولین گزینه به‌حساب می‌آید. همچنین مهاجرت به ترکیه برای کسانی که قصد رسیدن به کشورهای اروپایی را دارند مانند یک پل است که روند مهاجرت به کشور مقصد را بسیار راحت‌تر می‌کند.

اگر بخواهیم ارزش پول ترکیه و ایران را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که متأسفانه پول ترکیه از ایران ارزش بیشتری دارد و همین امر سبب برتری اقتصادی این کشور نسبت به ایران می‌شود. همچنین هزینه رستوران‌ها نیز در ایران پایین‌تر است و اگر در ترکیه به رستوران بروید باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. اما این موضوع در قسمت هزینه خوردوخوراک و مواد غذایی مثل مرغ و گوشت و نان و برنج کاملاً برعکس خواهد بود.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش مقایسه زندگی در ایران و ترکیه مربوط به مسکن است. باتوجه‌به تورم بالای حاکم بر ایران، قیمت‌های بخش مسکن بسیار افزایش‌ دارد و به قیمت‌های نجومی تبدیل شدند. اما هزینه مسکن در ترکیه بیش از پنجاه‌درصد از ایران ارزان‌تر است و باتوجه‌به میزان درآمد مردم چندان نجومی به نظر نمی‌رسد. به همین دلیل است که ترکیه از لحاظ اجاره و خرید مسکن در ترکیه نیز در مقایسه با ایران امتیاز بالاتری را دریافت می‌کند.

تفاوت هزینه در ایران و ترکیه

هزینة حمل‌ونقل در ترکیه بسیار بالاتر از ایران است و ایران در این مورد نسبت به ترکیه وضعیت بهتری دارد. البته لازم به ذکر است که امکانات و شرایط حمل‌ونقل عمومی در ترکیه بسیار باکیفیت‌تر و پیشرفته‌تر از ایران است. در نتیجه، این هزینة بالا تا حدودی قابل‌قبول خواهد بود.

در ترکیه اغلب مردم کشور از وضعیت مالی متوسط روبه بالایی برخوردارند. این یعنی شرایط اقتصادی و هزینه‌ها خوب و قابل‌قبول است. این در حالی است که باتوجه‌به شرایط فعلی حاکم بر ایران، قشر متوسط در حال نابودی است و مردم به دو دستة سرمایه‌دار و فقیر تقسیم شده‌اند. به‌طورکلی می‌توان گفت وضعیت اقتصادی کشور ترکیه به لطف مهاجران و توریست‌های زیادی که دارد بسیار خوب است و سرمایه‌گذاری‌های زیادی هم در این کشور انجام می‌شود. در بخش بعدی به مقایسه زندگی در ایران و ترکیه از نظر جمعیت می‌پردازیم.

زندگی در ایران و ترکیه از نظر جمعیت، قیمت مسکن در ترکیه

بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده، در سال 2020 میلادی جمعیت ایران به 84.3 میلیون افزایش یافت. اما ترکیه در مقایسه با ایران از جمعیت بیشتری برخوردار است و تا سال 2020 جمعیت این کشور به 84.5 میلیون نفر رسید. البته لازم به ذکر است که نرخ رشد جمعیت در طی دو سال اخیر در کشور ترکیه ثابت بوده و حدود 1.5 درصد محاسبه شده است.

از این آمار می‌توان به این نتیجه رسید که جمعیت ترکیه رو به کاهش است. تراکم جمعیت ترکیه در هر کیلومترمربع 100 نفر است. درحالی‌که تراکم جمعیت در ایران به‌ازای هر کیلومترمربع 52 نفر است. البته ایران نیز از ترکیه وسعت بیشتری دارد. در بخش بعدی از مقایسه زندگی در ایران و ترکیه به مقایسه وضعیت نظامی این دو کشور اشاره خواهیم کرد.

زندگی در ایران و ترکیه از نظر نظامی

همان‌طور که می‌دانید ترکیه دارای یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان است و پس از آمریکا دومین ارتش بزرگ ناتو متعلق به این کشور است. طبق بررسی‌ها و آمارهای موجود در بخش نظامی، در سال 2017 میلادی ترکیه در لیست قدرتمندترین ارتش‌های جهان قرار دارد و جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است. درحالی‌که که ایران در آن لیست در جایگاه 22 قرار داشت. کشور ترکیه از صنایع دفاعی بسیار قوی برخوردار است و برای ساخت امکانات نظامی و تجهیزات از جدیدترین فناوری‌ها استفاده می‌کند.

ارتش ترکیه که با نام TSK شناخته می‌شود، به‌صورت مستقیم توسط وزارت دفاع این کشور اداره می‌شود. نیروهای TSK سه زیرگروه نیروهای زمینی، دریایی و هوایی را شامل می‌شوند. همچنین گارد ساحلی و ژاندارمری نیز از جمله زیر شاخه‌های آن هستند. طی سه سال گذشته کشور ترکیه بودجه نظامی خود را به شکل چشمگیری افزایش داده که بخش قابل‌توجهی از این بودجه به خرید تجهیزات پیشرفته و مدرن، مثل انواع جنگنده و سامانه‌های ضدهوایی و همچنین اورهال ستون‌های زرهی اختصاص می‌یابد.

ترکیه از جمله کشورهای مشارکت‌کننده در ساخت جنگنده F-35 بود‌. اما به دنبال خرید سامانه‌های ضدهوایی از روسیه، در این زمینه دچار مشکلاتی شد. ترکیه از حدود 4 هزار دستگاه تانک، بیش از 7 هزار و پانصد دستگاه انواع خودروی زرهی و بیش از هزار فرونده انواع پرنده و هواپیمای جنگی برخوردار است. برای مقایسه زندگی در ایران و ترکیه از نظر شرایط نظامی، بهتر است بدانید که بر اساس رتبه‌بندی مجله Global Firepower، در این جدول ایران در جایگاه چهاردهم قرار دارد.

تفاوت های زندگی در ایران و ترکیه، قیمت خانه ترکیه

از نظر سیستم‌های هوایی، لجستیک و دفاع موشکی، ترکیه به نسبت ایران برتری‌های بسیاری دارد و باتوجه‌به خرید تجهیزات جدید در سال‌های اخیر، به یک ارتش مدرن با آخرین تجهیزات روز دنیا تبدیل شده است. ترکیه در میان کشورهای ناتو نیز قرار دارد که این مسئله نیز برای آن یک امتیاز محسوب می‌شود. در انتهای مقایسه زندگی در ایران و ترکیه از نظر نظامی باید بگوییم که ایران از نظر تجهیزات نظامی نسبت به ترکیه از جایگاه پایین‌تری برخوردار است.

مقایسه کیفیت زندگی در ایران و ترکیه، خرید ویلا در ترکیه

در جمع‌بندی مقایسه زندگی در ایران و ترکیه باید گفت که ترکیه قوانین آزادانه‌تر و امکانات رفاهی و تفریحی بیشتری دارد. همچنین هزینه‌های زندگی در ترکیه نسبت به ایران بسیار پایین‌تر است؛ بنابراین می‌توان گفت زندگی در کشور ترکیه می‌تواند بهتر و موفقیت‌آمیزتر از ایران باشد. اما مهاجرت یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تصمیمات زندگی است و قبول این تصمیم برای هرکسی آسان نخواهد بود.

البته تفاوت فرهنگی بین ترکیه و ایران وجود دارد و فرهنگ کشور ترکیه شاید کمی بافرهنگ ما ایرانیان تفاوت داشته باشد. اما اقتصاد این کشور نسبت به ایران به‌قدری بهتر است که همة مردم را به مهاجرت مشتاق می‌کند. همچنین در ترکیه خبری از بسیاری از محدودیت‌های موجود ایران نیست و تمامی امکانات این کشور مشابه کشورهای اروپایی در اختیار مردم قرار دارد.

مناطق استانبول

درباره کوبه

کوبه یک بانک اطلاعات املاک است که اطلاعات جامعی از املاک فروشی در ترکیه و قبرس شمالی را در اختیار متقاضیان خرید ملک قرار می‌دهد.

© 2021 کلیه حقوق برای گروه کوبه محفوظ میباشد. طراحی سایت یاس کیش